Как да готвим зеленчуците така че да не поемаме нитрати?

Най-ефективният начин за ограничаване на постъпването на нитрати в тялото е чрез отстраняване на онези части, където са концентрирани максималните дози "вреден азот".
Къде се концентрира той при различните култури:
-при зеле – в горните листа и кочана;

- при краставица, тиква, тиквички – в корите;

- моркови – в сърцевината;

- цвекло – в долната и горната част на главата;

- пъпеш, диня - в кората и месото в близост до кората;

- картофи – в кората.

Друго свойство на нитратите, а именно тяхната способност да се разтварят лесно във вода, може успешно да се използва за отстраняването им чрез накисване. Например, ако накиснете картофи, лук, зеле, моркови и цвекло в студена, подсолена вода за 2 часа, концентрацията на нитрати в зеленчуците ще бъде намалена наполовина.

60-80% намаление на съдържанието на нитрати може да се постигне чрез просто бланширане на зеленчуците в продължение на 5-10 минути в малко количество вряща вода (необходимо е да се отцеди водата). При консервирането, нитратите до голяма степен отиват в саламурата.

При нормално съхранение, концентрацията на нитрати в продуктите не намалява и не се увеличава. Зеленчуци с високо съдържание на нитрати се съхраняват по- трудно (особено при температури, по-високи от препоръчаните), поради тяхната чувствителност към всички видове бактериални и гъбни заболявания.

Петър Кръстев

Прочетена 1375 пъти
Оценете
(1 глас)

Оставете коментар

Моля, попълнете всички полета означени със звездичка (*). Не се допуска HTML код.

logo naz

 

 

гр. София 1124, ж.к. Яворов, бл.8, вх.В, ет.1, ап.1
Е-мейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
Телефон: (+359) 02 846 43 33
Факс: (+359) 02 846 42 33

  Фейсбук страница на "Гласът на земеделеца"
  Фейсбук страницата на "Пчела и кошер"


Контакти | За реклама | За нас | Условия

Етикети Kaрта на сайта